Alcoutim / Mertola 40 km

29 maart 2019 - Mértola, Portugal

De route van vandaag is te ver om in een keer te lopen dus hadden we een ander plan. We zouden lopen naar Santa Marta maar daar was geen slaapplek en ook in alle dorpen waar we door zouden lopen geen slaapplek. De bedoeling was twee nachten te boeken in Alcoutim, lopen naar Santa Marta en dan met de taxi terug en meteen afspreken om ons de volgende dag weer te brengen naar Santa Marta om van daaruit naar Mertola te lopen. Helaas ging die vlieger niet op! In Alcoutim is dit weekend feest  en daarom waren de twee hotels volgeboekt dus ons plan viel in duigen......wat nu gedaan. Taxi gebeld voor de eerste 15 km. De resterende 25 km zouden we lopen. Vol goede moed en goede zin op pad . Na zo’n 10 km kwamen we in een klein dorpje waar volgens ons boekje een klein cafeetje zou zijn. We hadden  al visioenen over heerlijk koud water maar het café was gesloten. De achterbuurman ging de waardin zoeken maar helaas ze was spoorloos. Van die man kregen we vers water en ieder een sinasappel die hij van de boom plukte, verser kan niet, heerlijk! Vol goede moed gingen we verder. Na 4 km kwamen we in het gehucht Lombardos, en hier was ook een café genaamd Antonio José. Helaas gesloten. In ons boek stond dat als het café gesloten was, we moesten maar kloppen op de deur of bellen. Als snel kregen we hulp van een man die de waardin ging zoeken en opeens ging de deur open. We dronken iets fris en de vriendelijke vrouw smeerde voor ons een boterham met kaas. En die smaakte goed! Nu verder richting Mertola, nog z’n 9 km te gaan. We liepen door heideachtig gebied, heuvel op, heuvel af, er kwam geen eind aan, totdat we in de verte de Rio Guardiana zagen. Maar hier kwamen we niet verder. We zaten totaal verkeerd. Dit stuk van de route is niet gemarkeerd dus lopen we via aanwijzingen van het routeboekje, maar soms zijn die aanwijzingen bv, bij de eikenboom links of bij de bonenstokken rechts, maar wat als de boom of de bonenstokken weg zijn? 😄Wat nu....het was al voorbij 3 uur. We besloten terug te lopen naar het café van Antonio José en daar vragen of we met een taxi naar Mertola konden. Dat lukte, de patron belde een taxi en en half uur later waren we in Mertola in ons hostal. Toch nog....eind goed al goed.

1. Tila:
    29 maart 2019
    Hoi ria en Henk.. wat spannend allemaal..zeg ik en jullie nu ....,,,na afloop !!!eind goed al goed!!! ook...heerlijk.... blij met water en verse sinaasappel.zo leuk om te horen..maar ik gun jullie verder minder probleempjes met de route/hostels.. smakelijk eten en lekkere vino,s..slaap lekker en weer buen camino.liefs tila
  2. Tila:
    P.s...altijd mooie foto's...tila
  3. Stella en Charles:
    29 maart 2019
    Wat een spannende tocht, maar uiteindelijk is toch alles goed gekomen.
    Petje af voor jullie
  4. Zef en Ria:
    29 maart 2019
    Zo zuus te mer. Probleme zeen óm op te losse. En die behulpzaam luuj is toch geweldig. Lekker oetröste en op nao mörge. De groete. 🙋‍♀️
  5. Marianne:
    29 maart 2019
    Jullie houden het wel spannend zeg! Gelukkig toch nog een fijne slaapplek! Ik ben al benieuwd naar morgen!
  6. Kuppen:
    29 maart 2019
    Ik voel met jullie mee maar hou vol
    groetjes Riet
    Ps. Mooie fotos
  7. Petra Janssen:
    30 maart 2019
    Henk en Ria !! Jullie maken het wel spannend .
    En leuke foto s . Op naar morgen.
    Groetjes Petra en Sjeng.
  8. René en Elly:
    30 maart 2019
    Nou het is zeker niet saai en af en toe een taxi mag zeker, toch. Groetjes uit Herbeumont, waar we dit weekend zitten
  9. KH Hoving:
    30 maart 2019
    Soms valt het mee en soms valt het tegen om een slaap plek te vinden. Gelukkig is het goed gekomen. Fijne wandeling zaterdag.
    Groetjes Sienie
  10. Lucienne Fontaine: